Mitől lesz egy film az évszázad mozija?

Pár nappal ezelőtt a BBC közzé tette „a 21. század legjobb filmjeinek” listáját, amit 177, a világ minden tájáról érkező filmkritikus segítségével (és véleménye alapján) állítottak össze. Szerintük David Lynch Mulholland Drive-ja az évszázad legjobb filmje, legalábbis 2016-ig. Na de adódik a kérdés, hogy mitől lesz egy film az évszázad mozija? Meg mi alapján osztályozunk? Van értelme egyáltalán az ilyen listázásoknak?

Haladjunk visszafelé a feltett kérdések sorában: igen, szerintem van értelme a listázásnak, ám fontos hozzátennem, hogy nem egy lista fogja meghatározni egy film (vagy akármilyen műalkotás) értékét, mert természetéből adódóan, a lista szubjektív – még akkor is, ha több ember közreműködése alapján készül. A filmek esetében azért tartom legitimnek a listázást, mert egyfajta mankónak tekinthető a nézők számára, pl.: mi legyen a következő film, amit megnézek? Egy jó filmes lista változatos, és ezáltal tágítja a befogadók látókörét. Ezért is érdemes többek között az icheckmovies.com listái között bogarászni.

Hogy mi alapján osztályozunk? Kíváncsi lennék, hogy csinálják ezt a „profik”. Van-e pl. egy táblázatuk, amiben részeredményeket (színészi alakítás, látvány, rendezés, stb.) halmoznak fel, vagy szimplán egy 1-től 10-ig terjedő skálán hasraütés szerűen osztályoznak egy filmet? És bármennyire is lehetetlen (mivel ez esetben is a szubjektivitás játssza a főszerepet) egy filmet osztályozni, ez az, ami esszenciálisan képes összefoglalni egy filmet. Igen, a Mulholland Drive 10/10. Na, de miért? A fene se tudja, de nagyszerű film.

tumblr_lmi1qgLw441qeegbeo1_500

Mégis, az évszázad mozijáról van szó? 177 kritikus szerint igen. De talán nem is az a kérdés, hogy valóban a 21. század (eddigi) legjobb filmjéről van-e szó, hanem arról, hogy ennek a 177 kritikusnak számít-e a véleménye. Őszintén szólva, nem hiszem. Vagy pontosabban nem abban, hogy a Mulholland Drive az évszázad filmje (nem akarom elvitatni az érdemeit, valóban kiváló film), mivel mint minden lista, ez is szubjektív. Még akkor is, ha 177 vélemény összessége – mert abban talán megegyezhetünk, hogy a kritikusok általában másként osztályoznak filmeket, mint az „átlag fogyasztók”. Kíváncsi lennék egy olyan listára, amelynek elkészítésében a világ lakossága vesz részt.

Ettől függetlenül sok jó film került fel a listára, és most vadul neki is kezdek a pipálgatásnak, mert van mit bepótolni.

100. Toni Erdmann (Maren Ade, 2016)
100. Requiem for a Dream (Darren Aronofsky, 2000)
100. Carlos (Olivier Assayas, 2010)
99. The Gleaners and I (Agnès Varda, 2000)
98. Ten (Abbas Kiarostami, 2002)
97. White Material (Claire Denis, 2009)
96. Finding Nemo (Andrew Stanton, 2003)
95. Moonrise Kingdom (Wes Anderson, 2012)
94. Let the Right One In (Tomas Alfredson, 2008)
93. Ratatouille (Brad Bird, 2007)
92. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Andrew Dominik, 2007)
91. The Secret in Their Eyes (Juan José Campanella, 2009)
90. The Pianist (Roman Polanski, 2002)
89. The Headless Woman (Lucrecia Martel, 2008)
88. Spotlight (Tom McCarthy, 2015)
87. Amélie (Jean-Pierre Jeunet, 2001)
86. Far From Heaven (Todd Haynes, 2002)
85. A Prophet (Jacques Audiard, 2009)
84. Her (Spike Jonze, 2013)
83. A.I. Artificial Intelligence (Steven Spielberg, 2001)
82. A Serious Man (Joel and Ethan Coen, 2009)
81. Shame (Steve McQueen, 2011)
80. The Return (Andrey Zvyagintsev, 2003)
79. Almost Famous (Cameron Crowe, 2000)
78. The Wolf of Wall Street (Martin Scorsese, 2013)
77. The Diving Bell and the Butterfly (Julian Schnabel, 2007)
76. Dogville (Lars von Trier, 2003)
75. Inherent Vice (Paul Thomas Anderson, 2014)
74. Spring Breakers (Harmony Korine, 2012)
73. Before Sunset (Richard Linklater, 2004)
72. Only Lovers Left Alive (Jim Jarmusch, 2013)
71. Tabu (Miguel Gomes, 2012)
70. Stories We Tell (Sarah Polley, 2012)
69. Carol (Todd Haynes, 2015)
68. The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, 2001)
67. The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2008)
66. Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring (Kim Ki-duk, 2003)
65. Fish Tank (Andrea Arnold, 2009)
64. The Great Beauty (Paolo Sorrentino, 2013)
63. The Turin Horse (Béla Tarr and Ágnes Hranitzky, 2011)
62. Inglourious Basterds (Quentin Tarantino, 2009)
61. Under the Skin (Jonathan Glazer, 2013)
60. Syndromes and a Century (Apichatpong Weerasethakul, 2006)
59. A History of Violence (David Cronenberg, 2005)
58. Moolaadé (Ousmane Sembène, 2004)
57. Zero Dark Thirty (Kathryn Bigelow, 2012)
56. Werckmeister Harmonies (Béla Tarr, director; Ágnes Hranitzky, co-director, 2000)
55. Ida (Paweł Pawlikowski, 2013)
54. Once Upon a Time in Anatolia (Nuri Bilge Ceylan, 2011)
53. Moulin Rouge! (Baz Luhrmann, 2001)
52. Tropical Malady (Apichatpong Weerasethakul, 2004)
51. Inception (Christopher Nolan, 2010)
50. The Assassin (Hou Hsiao-hsien, 2015)
49. Goodbye to Language (Jean-Luc Godard, 2014)
48. Brooklyn (John Crowley, 2015)
47. Leviathan (Andrey Zvyagintsev, 2014)
46. Certified Copy (Abbas Kiarostami, 2010)
45. Blue Is the Warmest Color (Abdellatif Kechiche, 2013)
44. 12 Years a Slave (Steve McQueen, 2013)
43. Melancholia (Lars von Trier, 2011)
42. Amour (Michael Haneke, 2012)
41. Inside Out (Pete Docter, 2015)
40. Brokeback Mountain (Ang Lee, 2005)
39. The New World (Terrence Malick, 2005)
38. City of God (Fernando Meirelles and Kátia Lund, 2002)
37. Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (Apichatpong Weerasethakul, 2010)
36. Timbuktu (Abderrahmane Sissako, 2014)
35. Crouching Tiger, Hidden Dragon (Ang Lee, 2000)
34. Son of Saul (László Nemes, 2015)
33. The Dark Knight (Christopher Nolan, 2008)
32. The Lives of Others (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)
31. Margaret (Kenneth Lonergan, 2011)
30. Oldboy (Park Chan-wook, 2003)
29. WALL-E (Andrew Stanton, 2008)
28. Talk to Her (Pedro Almodóvar, 2002)
27. The Social Network (David Fincher, 2010)
26. 25th Hour (Spike Lee, 2002)
25. ​Memento (Christopher Nolan, 2000)
24. The Master (Paul Thomas Anderson, 2012)
23. Caché (Michael Haneke, 2005)
22. Lost in Translation (Sofia Coppola, 2003)
21. The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)
20. Synecdoche, New York (Charlie Kaufman, 2008)
19. Mad Max: Fury Road (George Miller, 2015)
18. The White Ribbon (Michael Haneke, 2009)
17. Pan’s Labyrinth (Guillermo Del Toro, 2006)
16. Holy Motors (Leos Carax, 2012)
15. 4 Months, 3 Weeks and 2 Days (Cristian Mungiu, 2007)
14. The Act of Killing (Joshua Oppenheimer, 2012)
13. Children of Men (Alfonso Cuarón, 2006)
12. Zodiac (David Fincher, 2007)
11. Inside Llewyn Davis (Joel and Ethan Coen, 2013)
10. No Country for Old Men (Joel and Ethan Coen, 2007)
9. A Separation (Asghar Farhadi, 2011)
8. Yi Yi: A One and a Two (Edward Yang, 2000)
7. The Tree of Life (Terrence Malick, 2011)
6. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004)
5. Boyhood (Richard Linklater, 2014)
4. Spirited Away (Hayao Miyazaki, 2001)
3. There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, 2007)
2. In the Mood for Love (Wong Kar-wai, 2000)
1. Mulholland Drive (David Lynch, 2001)